Zoeken in deze blog

donderdag 5 februari 2015

Reanimatie

Al weer bijna twee maanden geleden heb ik laten zien waar ik op dat moment druk mee in de weer was geweest: Versterker 2 x (UBC81 + ECC82 dc-coupled + 2 x EL34 cathode feedback ultra linear push-pull)

Sindsdien heb ik er nauwelijks aan verder gebouwd, terwijl de versterker op het monteren van de uitgangstransformatoren en wat werk aan de voeding na zo goed als af was.

Maar daar ga ik het komende weekend maar eens verandering in brengen. Want het begint weer flink te jeuken.

Het schema van de versterker is naar een ontwerp uit het boek "Moderne High-End Buizenversterkers" van Menno van der Veen. De verschillen: Twee maal UBC81 in plaats van een ECC81 in de voortrappen, cathode-bias in plaats van fixed-bias voor de vier maal EL34 en andere uitgangstransformatoren, die overigens ook van Menno van der Veen zijn. De voeding is een eigen ontwerp.

De keuze voor de UBC81 lijkt misschien merkwaardig maar is ingegeven door de tap op de voedingstransformator, die eigenlijk bestemd is voor fixed-bias van de eindbuizen. Omdat de versterker met cathode-bias werkt, vond ik het zonde om die tap ongebruikt te laten. De tap kan 35 Volt bij 100 mA leveren en dat is dus ruim voldoende voor twee maal UBC81 (per stuk 14 Volt bij 100 mA) met de gloeidraden in serie.

De schema's en nog enkele foto's van de patient in de aanloop naar diens comateuze toestand.

































Geen opmerkingen:

Een reactie posten