Zoeken in deze blog

zaterdag 7 februari 2015

Onderhoudsbeurt voor Technics SL-5300 Quartz Turntable

Vorig jaar heb ik een voorversterker met RIAA correctie gemaakt. Het verslag van dat project is hier te vinden:

RIAA Voorversterker Entry 1

RIAA Voorversterker Entry 2

RIAA Voorversterker Entry 3

De afronding van dat project bracht een nieuwe klus met zich mee: Het uitvoeren van achterstallig onderhoud aan mijn Technics SL-5300 Quartz Turntable.

Het afspelen van platen ging nog wel goed maar de arm moest al geruime tijd handmatig worden bediend omdat het start- en stopsysteem vrijwel vast zat. De platenspeler schreeuwde dus om een schoonmaakbeurt en smering.

En dat is inmiddels gebeurd met als resultaat dat alles weer functioneert als toen ik hem eind jaren 70 net had gekocht.

Ik herinner me nog dat ik mijn vader destijds heb gesmeekt om mij het voor deze platenspeler benodigde geld voor te schieten. Hij stond in Amsterdam Oost, waar ik toen op de middelbare school zat, afgeprijsd te koop voor maar 369 Gulden in plaats van de oorspronkelijke 849 Gulden. Mijn vader liet zich gelukkig vermurwen. Ik heb die schuld vereffend door de bielzen en pergola in onze tuin met carboleum te lijf te gaan. Het Denon DL-160 Moving Coil element heb ik enkele jaren later gekocht, en toen zonder eerst schulden te moeten maken.

Hierna enkele tijdens de onderhoudsbeurt genomen foto's. Vervolgens de door mij ingescande Operating Instructions omdat die voor zover ik weet niet gratis op internet te downloaden zijn.

Naschrift:


De Operating Instructions en zelfs de Service Manual zijn na registratie en inloggen wel gratis te downloaden op: Vinylengine 























2 opmerkingen: