Zoeken in deze blog

dinsdag 14 april 2015

Luidsprekerbehuizing met PVC pijp

Op internet zijn meerdere hobbyisten te vinden die luidsprekerbehuizingen met PVC pijp maken. Al weer wat jaren geleden wilde ik dat ook wel eens proberen.

Ik vond bij de Praxis een verloopstuk waar de Philips AD3700AM precies in paste waardoor e.e.a. in een mum van tijd in elkaar was te zetten.

Het geluid was niet bepaald indrukwekkend maar ik merk daar meteen bij op dat ik niet heb geƫxperimenteerd met de lengte van de pijp.





 

3 opmerkingen:

  1. goeden morgen ik wil ook een buis luidspeaker bouwen met de philips ad 12200 en een pvc buis met een diameter van 31,5 cm x 75cm lang denkt u dat dit een leuk iets zou kunnen zijn de speaker past precies in de buis wil de buis op een voet stuk plaastsen en de achter kant open laten zou dit kunnen werken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal vooral afhangen van de lengte van de pijp maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de juiste lengte moet zijn. Mijn bouwsel klonk niet zo best maar er zijn op internet veel voorbeelden te vinden van luidsprekersystemen met pvc pijp die (volgens de bouwers) wel goed klinken.

      Succes met jouw project.

      Groet,
      Robert

      Verwijderen
    2. Aanvullend: De Philips AD12200 is een woofer. Ik denk niet dat een nogal open systeem, zoals een PVC pijp, erg geschikt is voor een woofer als deze. Het zal in ieder geval ten koste gaan van het maximale uitgangsvermogen (want minder demping). Maar niet geschoten is altijd mis.

      Groet,
      Robert

      Verwijderen