Zoeken in deze blog

zaterdag 18 april 2015

EL36 Philips = EL360 Mullard

Omdat ik mijn E130L's voor een ander doel wil gebruiken dan nu het geval is (zie: OTL amp met E130L aangepast ) denk ik dat ik ze blijvend vervang door EL360's van Philips.

Over die EL360's van Philips is nog het volgende te vertellen. Ik heb ze (4 stuks) ooit gekocht op een ruilbeurs als zijnde EL36's maar uit de factory code (II3 B1B1) op de buizen blijkt dat het in werkelijkheid gaat om EL360's van Mullard. Zie ook de in de buis toegepaste witte ringen/kralen van keramiek. Die komen in de EL36 niet voor. De EL36 en de EL360 zijn vrijwel identiek maar de EL360 kan een wat hogere anodedissipatie aan dan de EL36.



Ik heb ook 4 stuks EL360 van Radiotron. Die zijn een stuk korter dan die van Mullard. De getterspiegel zit bij de Radiotron bij de buisvoet maar zo te zien is het gebruikte systeem er een waarbij de getterspiegel oorspronkelijk aan de buistop werd aangebracht. Het houdertje voor het gettermateriaal is immers duidelijk bij de top te zien:



Het schema en bijbehorende meetwaarden zien er met de EL360 dan zo uit:





 En qua uiterlijk zo:



De E130L's kan ik dan gebruiken voor ofwel een push-pull versterker (4 stuks in klasse AB geven 120 Watt bij maar 300 Volt voedingsspanning) voor mijn basgitaar ofwel voor een OTL versterker van 2 x 25 Watt naar een schema van Valvo uit 1961 zodat ik mijn Philips Bombardon luidsprekers qua vermogen volledig kan benutten. Die laatste versterker is al op de 'tekentafel' geweest:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten