Zoeken in deze blog

maandag 26 januari 2015

Mr. Televox slachtoffer van te lage W.A.F.

Ik kan me goed herinneren dat een van onze kennissen, waar ik als jochie vaak over de vloer kwam, het boek "Knotsgekke Uitvindingen van de 19e Eeuw" op de boekenplank had staan.

Een boek vol met plaatjes, met steeds een korte uitleg er bij. Van merkwaardige, soms ronduit bizarre 'uitvindingen', die maar zelden verder zijn gekomen dan de tekentafels waar zij voor het eerst het daglicht of kaarslicht zagen en waarvan het overgrote deel nooit zou kunnen werken.

Ik smulde er van, was er uren zoet mee.

Bij het zien van het volgende artikel in een Radio-Expres uit 1928 dacht ik meteen aan dat boek. Ik controleerde maar even of de betreffende Radio-Expres niet ergens rond 1 april was verschenen, maar dat bleek niet zo te zijn.

Toen kwamen er herinneringen over het "Huis van de Toekomst" van Chriet Titulaer naar boven. En gedachten over wat "domotica" of "huisautomatisering" wordt genoemd.

Uiteindelijk werden de aan mijn geestesoog voorbij getrokken beelden, en de daarbij ervaren sensaties, nog het best samengevat door het spreekwoord: Oude wijn in nieuwe zakken.

Mr. Televox heeft blijkbaar echt bestaan, maar is geen succes geworden. In het artikel is te lezen wat daar waarschijnlijk de reden voor was: Mr. Televox had een veel te lage "Wife Acceptance Factor".







En ook nu is de bron de bibliotheek van het Rotterdams Radio Museum. Bezoekers van het museum kunnen de boeken in die bibliotheek desgewenst inzien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten