Zoeken in deze blog

woensdag 11 oktober 2023

Wat geklust

Het afgelopen jaar was erg druk. Het heeft ons behoorlijk wat tijd en energie gekost om van ons nieuwe huis in Ghana een fijn huis te maken.

Ik heb daarom het afgelopen jaar niet veel tijd besteed aan elektronica. Maar het begint nu weer te kriebelen!

Niet al te lang voor onze emigratie naar Ghana heb ik op twee momenten/locaties nogal wat hobby-gerelateerde spullen (apparatuur/onderdelen/etc.) opgehaald wegens het overlijden van de voormalige eigenaren/hobbyisten. Het was me voor ons vertrek naar Ghana niet volledig gelukt om die spullen allemaal 'een plekje te geven' (ik vind het belangrijk om mijn elektronica spul goed te administreren...). Dat achterstallige administratiewerk is inmiddels achter de rug.

Dus weer tijd voor 'handwerk'!

Er was nog een klein klusje aan de gitaarversterker die ik elektronisch gezien al in 2020 af had: 

Gitaarversterker met EF86 + E92CC + 2 x EL86 push-pull + EZ80 + 2 x ZZ1040 elektronisch gezien klaar

Omdat een 6,3 V wikkeling op de voedingstransformator niet bleek te werken, heb ik de plug voor het voeden van externe effecten en de bijbehorende onderdelen en bedrading verwijderd. Het aangepaste schema is daarom zo geworden:















Vervolgens een bodemplaat (MDF) gezaagd en een metalen afschermingsplaat op maat gemaakt. De twee potmeters (volume en tone) zijn voorzien van fatsoenlijke knoppen. De versterker staat nu eindelijk normaal op zijn pootjes.

Wat foto's. Ik ga deze versterker binnenkort flink aan de tand voelen, samen met mijn al eerder gebouwde versterker met EF86 + 2 x ECL86 pp, zodat mijn stereo gitaar effecten tot hun recht kunnen komen. Ik zal nog eens wat video opnamen maken waar op te zien is dat het paarse licht die de twee ZZ1040's afgeven vermindert door spelen op gitaar.


















Al weer een maand of twee geleden heb ik een lokale meubelmaker een kast voor mijn zelfgemaakte audio apparatuur laten maken. Het inruimen is inmiddels afgerond maar ik moet nog wel het een en ander aansluiten.

Vanuit mijn muziek/hobbyruimte heb ik een netspanningskabel via het plafond naar de audio/video kamer laten aanleggen om zo mijn buizenapparatuur te kunnen voeden vanuit de netspanningsstabilisator die in mijn muziek/hobbyruimte staat.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten