Zoeken in deze blog

vrijdag 19 juni 2020

Gitaarversterker met EF86 + E92CC + 2 x EL86 push-pull + EZ80 + 2 x ZZ1040

Volgens de datasheet van Philips voor de EL86 ( EL86 Philips ) is met Vba = 250 V en Vbg2 = 200 V 18,5 Watt in push-pull haalbaar. Rekening houdend met wat verlies in de uitgangstransformator zal er ruim 15 Watt aan geluidsvermogen overblijven. De vervormingscurve is gunstiger dan met bijvoorbeeld 2 x EL84 push-pull.

Dat de EL86 nauwelijks voor gitaarversterkers is gebruikt (uitzondering: de Hagström 620 , waarvan ik het schema rond de voeding van de anodes en de schermroosters overigens niet vertrouw) zal te maken hebben met het feit dat de schermroostervoedingspanning 200 V bedraagt, terwijl de anodevoedingsspanning 250 V moet zijn. Omdat de schermroosterstroom van 4 mA (geen signaal) tot 26 mA (volle uitsturing) varieert, is het verschil van 50 V niet goed met een weerstand weg te werken. De schermroostervoedingsspanning zou dan bij volle uitsturing te veel inzakken waardoor het maximale uitgangsvermogen daalt.

Om dit probleem te omzeilen, voed ik de schermroosters in mijn versterker met behulp van twee ZZ1040 stabilisatiebuizen. Zo blijft de schermroostervoedingsspanning constant op 200 V.

Vanwege de beschikbare Luxor voedingstransformator (275-0-275 V / 120 mA  &  275-0-275 V / 60 mA  &  12 V / 1,5 A  &  3,15-0-3,15 V / 3 A), waarvan de secundaire spanningen ca. 5 % hoger zullen uitvallen omdat de primaire 220 V bedraagt, verzorg ik de anodevoedingsspanning met 2 x 1N4007 en een 'swinging choke' in de hoop zo op 250 V uit te komen. Als het bij het testen wat te laag uitvalt, kan ik het met wat capaciteit voor de 'swinging choke' nog wat oppeppen.

De keuze voor de E92CC is door het beschikbare chassis bepaald. De schakeling rond de E92CC komt uit een Philips datasheet voor de ECC40. De E92CC (mu = 45) en de ECC40 (mu = 32) zijn natuurlijk niet identiek maar ik ben er tamelijk zeker van dat het met de E92CC ook goed gaat werken.

Net zoals de eerder door mij gebouwde gitaarversterker met EF86 + 2 x ECL86 push-pull is ook deze versterker gebaseerd op het clean kanaal van de Vox AC15.

Voor de leidingen tussen de anodes van de EL86's en de aansluitingen op de uitgangstransformator gebruik ik afgeschermde kabels waarvan de afscherming aan de anodevoedingsspanning komt te liggen (ooit eens gezien in een Radio Bulletin).

Het schiet al lekker op. Het is nu nog een kwestie van de voedingstransformator en de uitgangstransformator plaatsen en aansluiten, de 2 x 1N4007 + 2 x 0,01 uF insolderen, de 'swinging choke' aansluiten en de resterende minleidingen verzorgen.

Omdat het chassis (op de laatste NVHR ruilbeurs gekocht) nogal dun is, moet ik de transformatoren met lange bouten monteren. Om die bouten plaats ik op maat gezaagde metalen pijpjes die het gewicht van de transformatoren dragen. De bouten gaan door de bodemplaat (zal wel een stukje MDF worden, met een aluminium plaat aan de bovenkant voor afscherming) en verankeren de versterker dan met moeren op de bodemplaat. Onder de bodemplaat plaats ik vervolgens 4 rubber noppen in de 4 hoeken.

Het voorlopige schema en wat foto's van het bouwproces tot nu toe.







































 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten