Zoeken in deze blog

woensdag 3 april 2019

Headphones Amp klaar

Hij is, op de behuizing na, af!

Bij het proefondervindelijk vaststellen van de waarden van de twee weerstanden in de gelijkrichting van de gloeispanningen voor de ECC40's en E182CC's liep ik tegen een verrassing aan. De 12,6 Volt haalde ik met gemak (R = 2,2 Ohm), terwijl ik daar eerder juist wat zorgen over had. Maar de 6,3 Volt haalde ik alleen, maar gelukkig wel precies, met weglating van een weerstand. Daar zitten de twee elco's van ieder 10000 uF dus parallel. Bij elk van de gelijkgerichte gloeispanningen heb ik een kleine weerstand tussen de brugcel en de rest gemonteerd, dit om de elco's iets te beschermen tegen de hoge stroom bij inschakelen.

Aanvankelijk was ik van plan om de gestabiliseerde voeding eerst los van het versterkdeel te testen en in te stellen maar dat heb ik uiteindelijk maar niet gedaan want wel erg veel gedoe.

Met een voltmeter op de hoogspanningsleiding (na de PL36, dus gestabiliseerd), een schroevendraaier op de instelpotmeter van de voeding (met de loper tegen de 'pluskant' gedraaid, want dan staat de voeding op het laagste voltage ingesteld zodat ik niet zou worden 'overvallen' door een te hoog voltage), en met bonkend hart de versterker dus maar aangezet.

Na een seconde of 30 (de vertraging die de PY81 veroorzaakt) begon het voltage eerst langzaam te stijgen, daarna wat sneller, om na 50 seconden ergens op 225 Volt te blijven steken. De instelpotmeter vervolgens ingesteld (verliep zeer soepel) op 300 Volt. Na een paar minuten liep het voltage iets terug (298,6) dus weer wat bijgeregeld. Daarna bleef de spanning 300 Volt.

Versterker uit, CD-speler en hoofdtelefoon aangesloten, versterker weer aan. Er is tijdens het opstarten van de versterker wel kort enig zacht geritsel te horen. Ik vermoed dat dit wordt veroorzaakt door het ontsteken van de 0B2 regulatorbuis. (Naschrift 13 april 2019: Het geritsel heeft zich niet herhaald. Tijdens de opstart is nu niets te meer horen.) Daarna is de versterker echter muisstil. Het is mijn gewoonte om nieuwe versterkers te testen met "Listen to the Music" van The Doobie Brothers. De CD waar dat nummer op staat, begint met "China Groove". Dat nummer hoorde ik als eerste en dat was even schrikken omdat het net leek of er iets met het linker kanaal mis was (ik zat al aan de hoofdtelefoonplug te morrelen) maar het bleek gelukkig al snel de extreme stereo van het nummer te zijn. Meteen maar naar "Listen to the Music" gegaan en dat klonk geweldig.

Na nog enkele nummers te hebben geluisterd, en met de voedingsspanning nog steeds op 300 Volt, de boel uitgezet en afgekoppeld (op de voltmeter na) om meer metingen te kunnen doen. Mijn inschatting dat het stroomverbruik op circa 55 mA zou uitkomen, bleek precies juist. Weliswaar heb ik, op de spanning over de 0B2 na, geen metingen in de voeding uitgevoerd (rond de twee ECC83's; meten zou vanwege de 'hoogohmigheid' aldaar de instelling van de voeding kunnen beïnvloeden waardoor die metingen toch niet betrouwbaar zouden zijn) maar veel meer dan in totaal 1 mA kan er niet door de twee ECC83's lopen.

Hierna het uiteindelijke schema met meetwaarden. De twee kanalen bleken vrijwel dezelfde spanningen te hebben (afwijkingen van maximaal 0,2 V) dus ik heb die niet apart in het schema vermeld. Verder nog wat foto's van het testen. De twee plankjes zijn natuurlijk alleen voor het testen dus die kunnen er binnenkort af, waarna de behuizing nog volgt.


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten