Zoeken in deze blog

zondag 10 september 2017

Tussendoorproject: Gitaarversterkertje met E80F en E81L

Omdat ik met een ander project qua ontwerp en beschikbaar chassis niet goed vooruit kwam, ben ik als tussendoortje maar met dit project aan de gang gegaan.

Ik heb een klein chassis met de naamplaatjes "E80F" en "E81L" bij de twee beschikbare openingen voor buisvoetjes. Het ontwerp lag daardoor al grotendeels vast. Een grappig klein gitaarversterkertje, goed voor (met veel persen...) 2 Watt.

Om de 15K anode belasting uit de datasheet van de E81L te verkrijgen, gebruik ik een uitgangstransformator die primair 5K en secundair 2,5 en 5 Ohm geeft. Door een luidspreker van 8 Ohm op de 2,5 Ohm uitgang (of een 16 Ohm luidspreker op de 5 Ohm uitgang) aan te sluiten, wordt de primaire belasting dan 16K.

De geplande toonregeling is een beetje een gok. Ik wil de versterker met al beschikbare onderdelen bouwen (ik heb al veel te veel elektronicaspul gekocht...). Omdat ik alleen voor het volume een potmeter met de juiste waarde heb die dun genoeg is om tussen de voorwand en de buisaansluitingen te passen, en ik langere hoogohmige leidingen in de buurt van het voedingsdeel wil voorkomen, heb ik gezocht naar een toonregeling die in de kathodeleiding van de E80F kan werken. Dat zou dan met een potmeter vlak naast de E80F kunnen.

Op internet zijn genoeg voorbeelden te vinden met het in- en uitschakelen, soms met meer-standen schakelaars, van over de kathodeweerstand aangebrachte ontkoppelcondensatoren. Bij een betrekkelijk kleine waarde van een ontkoppelcondensator zal de kathodeweerstand voor hogere frequenties meer ontkoppeld zijn dan voor lage frequenties. Daardoor zal de buis hogere frequenties meer versterken dan de lagere.

Maar een bruikbaar schema met een potmeter heb ik niet kunnen vinden. Ik bedacht daarom de toonregeling zoals in bijgaand schema. De regeling zal in de meest linkse stand de hoge tonen bevoordelen en in de meest rechte stand qua klank neutraal zijn, en dan met de hoogste versterking. Tussen die twee uiterste standen zal de versterking wat lager zijn, met dus richting links een toename van hoge tonen. Blijft wel een beetje een gok of de regeling geleidelijk zal zijn of vrij abrupt. Maar het zal hoe dan ook toon regelen!

Ik denk dat ik de condensator van 0,33 uF nog verlaag naar 0,15 uF. Eventueel verhogen is na montage en proefdraaien ook makkelijker dan verlagen (simpelweg een extra condensator parallel aanbrengen).

Wordt vervolgd.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten