Zoeken in deze blog

woensdag 24 juni 2020

Gitaarversterker met EF86 + E92CC + 2 x EL86 push-pull + EZ80 + 2 x ZZ1040 Update 1

De versterker is klaar voor de testfase.

Het was met het chassis 'op zijn kop' best lastig om de verbindingen met de transformatoren te solderen maar het is gelukt. Voor één van de verbindingen met de voedingstransformator moest het chassis op zijn kant omdat één van de soldeerlippen van de trafo was afgebroken. De draad uit de transformator stak nog maar een klein beetje uit dus het was nog best lastig om een goede verbinding te solderen.

Ik liep nog tegen een verrassing op. Ik had de Luxor voedingstransformator in mijn archief opgeslagen als hebbende twee wikkelingen voor gloeispanning, namelijk: 3,15 - 0 - 3,15 V / 3 A  & 12 - 6 - 2,5 - 0 V / 1,5 A. De transformator bleek echter drie wikkelingen voor gloeispanning te hebben, namelijk: 3,15 - 0 - 3,15 V / 3 A  &  12 V / 1,5 A  &  6 V / 2,5 A. Ik heb destijds de "A" achter de "2,5" niet gezien en heb me daarom vergist. Ik heb destijds blijkbaar ook niet (alles) doorgemeten.

Om die in de schoot geworpen extra wikkeling van 6 V / 2,5 A niet ongebruikt te laten, heb ik een extra 7-pins buisvoet opgenomen. Op die voet staat dan de 6 V / max. 2,5 A en een redelijk afgevlakte B+ van ruim 300 V (max. 10 mA). Dat is dan een contrastekker voor een mogelijke verbinding met een gitaareffect dat tussen de gitaar en de versterker wordt aangesloten. Dat opent een wereld aan nieuwe, compacte (want geen voedingstransformator nodig) projecten.

Morgen eerst eens goed controleren of ik geen fouten heb gemaakt.

Dan proefondervindelijk de juiste waarde van de weerstand voor de gloeispanning voor de E92CC en de EF86 vaststellen (zal ergens tussen 10 en 15 Ohm zijn). Ik plaats daartoe de E92CC en de EF86 tijdelijk op hun plek.

Dan controleren of de beoogde 250 V bij 100 mA voor de anodespanning wordt gehaald (ik verwacht dicht in de buurt te komen). Ik gebruik daarvoor 4 weerstanden van ieder 10K parallel (= 2K5) om zo de 100 mA bij 250 V te simuleren.

Dan proefondervindelijk de juiste waarde voor de weerstand naar de 2 x ZZ1040 vaststellen (in het schema nu 1K8). Dat luistert overigens niet heel nauw maar ik wil toch graag uitkomen op de beoogde 260 V achter die weerstand.

Als dat alles klopt, kunnen alle buizen er in en plaats ik een weerstand van 15 Ohm over de uitgang. Als dan alles qua metingen klopt, kan de weerstand weg, de luidspreker er aan en de gitaar op de ingang.

Het bijgewerkte schema en wat foto's:



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten